Een bijzondere ontmoeting

Lang geleden, in de vierde klas van het VWO nam ik deel aan een uitwisselingsprogramma met Finland. In het najaar kwam een groep Finse scholieren naar Nederland. Ik werd gekoppeld aan Liisa en zij kwam acht dagen meedraaien in ons gezin. Later dat schooljaar ging onze groep naar Finland. Wat een bijzondere ervaring was dat als 15-jarige! Bij aankomst lag er nog een laagje sneeuw en toen we in het weekend met de familie naar hun boshuisje gingen, lag er nog een dun laagje ijs op het meer. Wat een prachtige natuur! We bezochten de middelbare school in Forssa, we gingen naar Helsinki, we maakten een boottocht richting Zweden en ik zat voor het eerst in een sauna. 

Na mijn verblijf in Finland hielden Liisa en ik nog een tijdje contact. We emailden af en toe en stuurden kaartjes bij bijzondere gelegenheden, maar zoals dat gaat, verwaterde dat na een aantal jaar. 

Een paar weken geleden zat er plotseling weer een email van Liisa in mijn mailbox. Of dit nog steeds mijn emailadres was en dat ze deze zomer naar Nederland zou reizen en of ik dan zou willen afspreken. We wisselden onze telefoonnummers uit en hebben sindsdien Whatsapp-contact. 

Liisa gymt al bijna haar hele leven en samen met haar team neemt ze deze week deel aan The World Gymnaestrada in Amsterdam. Ze reisde samen met haar ouders, babyzoon en vriend naar de RAI, waar ik haar gistermiddag na ruim twintig jaar weer ontmoette. Zo bijzonder dat we elkaar na al die tijd nog herkenden. Zij blijkt ook leerkracht te zijn geworden en eigenlijk waren die paar uurtjes samen veel te weinig om bij te kletsen...



Reacties

Een reactie posten