De huisarts

* Lees eerst 'Een miskraam' *

21 juli 2015

De huisarts was de eerste die ik na de positieve test belde. Ik moest even langskomen om een en ander te bespreken. Op maandag 13 juli liepen vriendlief en ik om 8.00 uur ’s ochtends zijn spreekkamertje binnen. Onze huisarts gaat bijna met pensioen. Het is een oude, vriendelijke no-nonsense arts. Hij is wars van alle moderne snufjes.

 “Heb je al uitgerekend wanneer je moet bevallen?”  “Ja, 9 maart,” was mijn antwoord. Wanneer je in Google ‘zwanger’ intypt dan kom je als vanzelf op websites terecht die graag voor je berekenen wanneer je uitgerekend bent. Het enige wat je doet is invullen wanneer je laatste menstruatie begon en voila de bevallingsdatum floept in beeld. “Ok, eens even kijken,” de huisarts opende één van zijn bureaulades en haalde er een grote, oude, ronde schijf uit. “Dit is een handige schijf om te zien wanneer je uitgerekend bent.... eerste dag van de laatste menstruatie.... dan draai ik aan deze schijf.... en dan veertig weken later.... want niet elke maand heeft evenveel dagen.... en dan... komen we uit op.... 9 maart...!” “Ja!”

En na het wegen en opmeten van de bloeddruk mocht ik een afspraak bij de verloskundige maken. :D

Reacties